Prva stranaPrva stranaPrva stranaPrva stranaPrva strana
Nazad
 

Dobra igračka

 
     
 

20. marta 2013. godine održana je tradicionalna manifestacija DOBRA IGRAČKA. Na ovogodišnjem konkursu učestvovalo je 35 autora iz 13 predškolskih ustanova Vojvodine. Može se reći da je bilo veliko interesovanje vaspitača i stoga je stručnom žiriju predstojao veliki zadatak da ocene i procene 39 igračaka i didaktičkih sredstava. Pristiglo je 24 didaktička sredstva i 15 igračaka.

U prilogu se nalazi katalog igračaka, Izveštaj stručnog žirija i Izveštaj Dečjeg žirija.

Katalog igračaka 1
Katalog igračaka 2

 

Izveštaj rada DEČJEG ŽIRIJA

Dečji žiri sam vodila ja, vaspitač Snežana Jocić, i član organizacionog odbora manifestacije "Dobra igračka".

Dečji žiri se sastojao od dece iz vrtića "Zeka", grupa "Srce" vaspitačice Snežane Jocić i "Zečići" vaspitačice Biljane Mamužić i Sandre Milodanović Sarić, i vrtića "Sanda Marjanović" vaspitačice Dijane Burnać i Ksenije Štefković, PU "Naša radost" iz Subotice.

Posle pripreme dece u svom vrtiću, žiriranje se održalo 22.02.2013. godine u prostorijama vrtića "Sanda Marjanović", u vremenu od 10:00 do 12:00 časova.

U žiriju je učestvovalo ukupno 25. dece iz oba vrtića, uzrasta od 4,5 do 6,5 godina, od toga 17 devojčica i 8 dečaka.

Nakon uputstva koje su dobili deca su imala dovoljno vremena da obiđu, upoznaju se i poigraju sa izloženim igračkama, odnosno didaktičkim sredstvima. Bilo je izloženo ukupno 40 igračaka. A 3 igračke za jasleni uzrast deca su videla ali nisu ocenjivala. Deca su se igrala sa njima, koristili iz uz uputstvo ali i na svoj način. Žiri je pratio reakcije dece u jaslicama i zabeležio svoja zapažanja. Takođe je napravljen i video zapis.

Nakon toga, zadatak dece je bio da ocene i izaberu igračku/didaktičko sredstvo koje im se najviše svidelo, i ocene ga sa žetonima (čepovima) u beloj, rozoj i žutoj boji, na osnovu tri kriterijuma:

  • Koja igračka ti se najviše sviđa?
  • Koju igračku bi voleo da imaš u vrtiću?
  • Koju igračku bi voleo da imaš stalno kod svoje kuće?

Nakon prebrojanih dečjih glasova žiri je utvrdio da je najviše bodova dobio "RIBOLOV" vaspitačice Nanaši Erike PU "Naša radost" iz Subotica, kao i "PUTUJUĆI PRSTEN" vaspitačice Ankica Milošević, PU "Ljuba Stanković" Beočin sa istim brojem glasova, (10 bodova).

Zatim na drugom mestu "NAHRANI PINGVINA PINGU, PINGU" vaspitačice Monike Laudis Nanaši iz PU "Naša radost" iz Subotice, (sa 6 bodova) i

Treće mesto dele "VREDNI GAZDA" vaspitačice Anite Šerek, PU "Naši biseri" Kanjiža, "OBLICI I BOJE" vaspitačice Mirjane Tubić, PU "Boško Buha" Vrbas, i "ŠARENI RESTORAN" vaspitačice Zorice Eremić, PU "Pava Sudarski" Novi Bečej (sa 4 boda).

Želim samo da istaknem da su se deca sa velikim oduševljenjem upoznala i igrala sa svim pristiglim igračkama, tražila uputstvo za korišćenje ali i sama smišljala način na koji bi se mogla igrati.

Snežana Jocić, vaspitač

 

IZVEŠTAJ STRUČNOG ŽIRIJA

Članovi ovogodišnjeg stručnog žirija bili su: dr Slavica Kostić, profesorka sa Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Subotici, koja je od samog osnivanja ovog konkursa učestvovala u radu žirija; Ildiko Đokić, predavač na Visokoj školi strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Subotici; mr Dijana Kopunović Torma, psiholog u PU „Naša Radost“; zatim Lejla Naser vapitač; Melinda Lekić, vaspitač; Eva Vujčić, medicinska sestra, iz PU "Naša radost" i Vanja Mihajlović, pedagog u PU „Naša Radost“ i takođe predsednik stručnog žirija.

U procesu vrednovanja ovih igračaka i didaktičkih sredstava članovi stručnog žirija su obraćali pažnju na sledeće kriterijume „dobre igračke“:

  1. ORIGINALNOST - da su prisutni novi pristupi, nesvakidašnja rešenja u kreiranju igračaka.
  2. MULTIFUNKCIONALNOST - da su igračke i didaktička sredstva podsticajna za raznovrsne aktivnosti, učenje i razvoj dece, inspirativna za kreativne načine korišćenja i stvaranje novih igara.
  3. PRIVLAČNOST - da su lepe, skladnih boja i oblika, dizajna, materijala.
  4. PRAKTIČNOST - da su lake za razumevanje, jednostavne primene, jeftine izrade.
  5. BEZBEDNOST - da su prilagođene uzrastu, čvrste, izdržljive, ekološke, neotrovne, jednostavne za održavanje.

Prvi susret članova stručnog žirija je bio organizovan u cilju da se odgledaju snimci koji su pristigli uz igračke i da se stekne uvid u to kako i na koji način se koristi igračka ili didaktičko sredstvo. Ovi snimci su bili od velike važnosti i u njima se mogao videti uloženi trud autora da prikažu svoju igračku ili didaktičko sredstvo na najbolji mogući način u trajanju od pet minuta. Drugi put su se članovi stručnog žirija sastali zajedno sa dečijim žirijem kada je bila prilika da se uživo sagleda igračka ili didaktičko sredstvo i da se da konačna odluka koja od igračaka i didaktičkih sredstava zaslužuje da ponese titulu DOBRE IGRAČKE.

Dalje u tekstu su neka od generalnih zapažanja koja su članovi žirija imali tokom ocenjivanja.

U današnje vreme uopšte nije lako biti originalan. Međutim pristupiti originalno i inventivno već viđenim idejama i rešenjima jeste moguće. Na nov i svež način pristupiti nekim od tradicionalnih igračaka kao što je igra pamćenja, „ne ljuti se čoveče“ itd. i od takve osnove stvoriti potpuno nov predmet igre i interesovanja današnje dece jeste uspeh i zaslužuje svaku pohvalu. A autori na ovogodišnjem konkursu su dokazali upravo to. Takođe je primećeno da su materijali koji su autori koristili u izradi svojih igračaka i didaktičkih sredstava vrlo pažljivo birani, reciklažni, ambalažni i pre svega svima dostupni.

Na ovogodišnji konkurs pristiglo je po brojnosti više didaktičkih sredstava, ukupno 24. To ukazuje na izvesne tendencije u korišćenju didaktičkih sredstava u svakodnevnom radu vrtića. Stavlja se akcenat na razvijanje akademskih veština, intektualnih i kognitivnih sposobnosti, a utisak je da je deci u današnjoj porodici potrebno sve više podrške u razvoju drugih sfera ličnosti deteta, kao što je emocionalna, socijalna, fizičko-motorička i sl.

Takođe je primećena tendencija da se autori u imenovanju svojih igračaka i didaktičkih sredstava služe nazivima samih aktivnosti, tj. načinima bavljenja igračkama. Preporuka stručnog žirija je da se u taj proces unese malo više inventivnosti i kreativnosti, jer time igračka postaje privlačnija deci.

U samom procesu žiriranja je bilo bitno i da se sagleda kako se deca igraju izloženim igračkama i didaktičkim sredstvima. Primećeno je da su deci privlačnije i interesantnije igračke u kojima nije bilo potrebno iščitavanje uputstva ili pravila igre od strane odraslih. Tu se ogledao kriterijum praktičnosti i to se naravno u proceni uzimalo kao prednost.

U kategoriji igračaka za decu jaslenog uzrasta, tj. do tri godine pristigle su tri igračke. Kao najbolju, stručni žiri je ocenio igračku „Naša mila jelka“ autorke Rade Kuprešak iz PU„Labud Pejović“ iz Bečeja. Ova igračka je veoma privlačna deci, podstiče razvoj čulne osetljivosti i zapažanja, pogodna je za igru većeg broja dece jaslenog uzrasta. Preporuka stručnog žirija za unapređivanje kvaliteta ove igračke je na primer da se aktivnosti koje nudi ova igračka obogate novim idejama, da se ukrasi za jelku dopune različitim oblicima, bojama i zvucima.

Zatim u kategoriji igračaka kao najbolje su izabrane 4 igračke. Prva od njih je „Stazica stopalica“ zajedno sa „Ne ljuti se čoveče“, autorke Suzane Malešević Paunov iz PU „Zrenjanin“. Privlačna, raznovrsnih i toplih boja, mekana, korisna za korektivne vežbe, za razvoj krupnih i sitnih mišića, podstiče razvoj takmičarskog duha i takođe trajna i kvalitetne izrade.

Sledeća nagrađena igračka je „Ko upravlja lokomotivom“ autorke Popović Gordane iz PU „Bambi“ iz Kule. Kod ove gračke postoje varijacije koje su prilagođene za različite uzraste. Korisna za raznovrsne aktivnosti, mekana, bezbedna i toplih boja.

Sledeća nagrađena igračka je „Kocke u kocki“ autorke Lemić Radice iz PU „Mladost“ iz Bačke Palanke. Ova igračka je ocenjena kao multifunkcionalna, privlačna, bezbedna. Podstiče pronalaženje kreativnih načina korišćenja i podstiče razvoj mašte.

Sledeća nagrađena igračka je „Tabla slovarica“ autorke Rajak Jelene iz PU „Bambi“ iz Kule. Pre svega dobra ideja, multifunkcionalna primena igračke i podsticajna za stvaranje novih igara. Takođe i mlađi uzrasti dece mogu da koriste ovu igračku, ako se izuzme zadatak sa pronalaženjem slova.

U kategoriji didaktičkih sredstava nagrađena su 4 sredstva. Prvo didaktičko sredstvo koje je među najboljima je „Čarobno drvo“ autorke Slavice Matešić iz PU „Dečija radost“ iz Iriga. Ovo didaktičko sredstvo je u potpunosti originalno, prvenstveno zbog aktivnosti provlačenja žetona kroz grane drveta. Naglasak je najviše na razvoju motorike šake i sitnih mišića, zatim percepcije, pažnje, mišljenja itd. Pogodno za igru većeg broja dece gde se ona uče poštovanju pravila igre i gde se postiče zdrav takmičarski duh.

Sledeće nagrađeno didaktičko sredstvo je „Vredni gazda“ autorke Anite Šereg iz PU „Naši Biseri“ iz Kanjiže. Multifunkcionalna, inspirativna za kreativne načine korišćeja i stvaranja novih načina igre, lepa, privlačna, pogodna za razvoj percepcije i opažanja, učenje brojeva i novih pesmica.

Zatim sledeće nagrađeno didaktičko sredstvo je „Putujući prsten“ autorke Ankice Milošević iz PU „Ljuba Stanković“ iz Beočina. Kao ideja je već viđeno, ali način na koji je približena deci je originalan. Deca, a i članovi žirija, su bili oduševljeni ovim didaktičkim sredstvom. Pogodno za razvoj koncentracije i za povezivanje funkcija oka i ruke. Deca se igraju u parovima, prate i beleže tuđe greške žetonima, razvijaju saradnički i takmičarski duh.

I poslednje nagrađeno didaktičko sredstvo je „Slova od čepova“ autorke Snežane Jocić iz PU „Naše Radosti“ iz Subotice. Multifunkcionalno i kompleksno, sa dobrom pripremom za učenje početnog čitanja i pisanja kroz postepeno povećavanje zahteva.

Želim da pohvalim sve autore koji su učestvovali i koji su doprineli na ova manifestacija zablista punim sjajem. Bilo je pregršt dobrih, kreativnih i pre svega kvalitetnih igračaka.

 

Vanja Mihajlović, predsednik stručnog žirija
U Subotici, 18. marta 2013. godine