|  | Predškolska 
                    ustanova "Naša radost" radi u jednoj multikulturnoj, 
                    multijezičkoj sredini. U takvim vrtićima pedagoški rad ima 
                    posebne zadatke. Da bi ih uspešno ostvarili, potrebno je voditi 
                    računa o činiocima koji utiču na socijalizaciju dece u višekulturnoj 
                    sredini, a posebno na oblike komuniciranja među decom. Program se zasniva na savremenim 
                    postavkama o usvajanju jezika uopšte, a posebno o usvajanju 
                    nematernjeg jezika na ranom uzrastu, a to su: 
                    Usvajanje jezika je kreativan proces, a sposobnost dece 
                      da oponašaju ono što čuju u svom okruženju samo im pomaže 
                      da iskoriste jezičku kreativnost kojom ih je priroda obdarila.Jezičko-saznajni mehanizam u mozgu dece predškolskog uzrasta 
                      poseduje fleksibilnost koja omogućuje da deca nematernji 
                      jezik usvajaju na način blizak usvajanju maternjeg jezika, 
                      tj. prirodnim putem.U usvajanju jezika prirodnim putem mnogo pomažu situacije 
                      u kojima se odvija govorni čin i sve ono što je u trenutku 
                      govornog čina pristupašno čulima deteta koje usvaja jezik.Pored zastupljenosti onoga što je pristupačno čulima deteta, 
                      potrebno je da dete uloži i umne napore kako bi usvojilo 
                      jezik.Bogati kontekst iziskuje male kognitivne napore i da se 
                      sa osiromašavanjem konteksta povećavaju kognitivni napori. Glavne karakteristike ovog pristupa 
                    usvajanja nematernjeg jezika su sledeće: 
                    aktivnosti na nematernjem jeziku se tematski povezuju 
                      sa aktivnostima na maternjem jeziku;jezik se prezentuje deci u komunikativnim situacijama, 
                      mahom igrolikog tipa;jezik se upotrebljava u dvosmernim interakcijama dece 
                      i vaspitača;aktivnosti na nematernjem jeziku jeziku su dinamične, 
                      tj.deca fizičkom aktivnošću prate govorne aktivnosti, a 
                      vaspitač u toku izvođenja aktivnosti više puta menja oblik 
                      rada. Ciljevi programa: 
                    da se kod dece razvija saznanje da i na drugom jeziku 
                      mogu da izraze svoje želje, misli, osećanja i zadovolje 
                      svoje komunikativne potrebe;da se deca motivišu za sticanje komunikativnih veština 
                      na drugom jeziku mogućnošću da učestvuju u igrovnim aktivnostima;da se kod dece dalje razvije urođenuanalitičku sposobnost 
                      kako bi deca što uspešnije otkrivala elemente, strukture 
                      i pravila nematernjeg jezika;da se kod dece razvije želja za upoznavanjem dečje književnosti 
                      na nematernjem jeziku; Dosadašnji rezultati Program se u predškolskoj ustanovi "Naša 
                    radost" sprovodi od 1998. godine. Trenutno se u 24 grupa 
                    se uvodi srpski jezik kao nematernji jezik, a u 32 grupe mađarski 
                    jezik kao nematernji jezik. Aktivnosti se izvode 2-3 puta 
                    nedeljno, po 20-25 minuta. Na uvođenju jezika angažovano je 
                    ukupno 54 vaspitača, koji su pomoću edukacija osposobljeni 
                    za rad na ovom programu. Koordinator programa je pedagog Bedrosian 
                    Eržebet. |