|
Predškolska
ustanova "Naša radost" radi u jednoj multikulturnoj,
multijezičkoj sredini. U takvim vrtićima pedagoški rad ima
posebne zadatke. Da bi ih uspešno ostvarili, potrebno je voditi
računa o činiocima koji utiču na socijalizaciju dece u višekulturnoj
sredini, a posebno na oblike komuniciranja među decom.
Program se zasniva na savremenim
postavkama o usvajanju jezika uopšte, a posebno o usvajanju
nematernjeg jezika na ranom uzrastu, a to su:
- Usvajanje jezika je kreativan proces, a sposobnost dece
da oponašaju ono što čuju u svom okruženju samo im pomaže
da iskoriste jezičku kreativnost kojom ih je priroda obdarila.
- Jezičko-saznajni mehanizam u mozgu dece predškolskog uzrasta
poseduje fleksibilnost koja omogućuje da deca nematernji
jezik usvajaju na način blizak usvajanju maternjeg jezika,
tj. prirodnim putem.
- U usvajanju jezika prirodnim putem mnogo pomažu situacije
u kojima se odvija govorni čin i sve ono što je u trenutku
govornog čina pristupašno čulima deteta koje usvaja jezik.
- Pored zastupljenosti onoga što je pristupačno čulima deteta,
potrebno je da dete uloži i umne napore kako bi usvojilo
jezik.
- Bogati kontekst iziskuje male kognitivne napore i da se
sa osiromašavanjem konteksta povećavaju kognitivni napori.
Glavne karakteristike ovog pristupa
usvajanja nematernjeg jezika su sledeće:
- aktivnosti na nematernjem jeziku se tematski povezuju
sa aktivnostima na maternjem jeziku;
- jezik se prezentuje deci u komunikativnim situacijama,
mahom igrolikog tipa;
- jezik se upotrebljava u dvosmernim interakcijama dece
i vaspitača;
- aktivnosti na nematernjem jeziku jeziku su dinamične,
tj.deca fizičkom aktivnošću prate govorne aktivnosti, a
vaspitač u toku izvođenja aktivnosti više puta menja oblik
rada.
Ciljevi programa:
- da se kod dece razvija saznanje da i na drugom jeziku
mogu da izraze svoje želje, misli, osećanja i zadovolje
svoje komunikativne potrebe;
- da se deca motivišu za sticanje komunikativnih veština
na drugom jeziku mogućnošću da učestvuju u igrovnim aktivnostima;
- da se kod dece dalje razvije urođenuanalitičku sposobnost
kako bi deca što uspešnije otkrivala elemente, strukture
i pravila nematernjeg jezika;
- da se kod dece razvije želja za upoznavanjem dečje književnosti
na nematernjem jeziku;
Dosadašnji rezultati
Program se u predškolskoj ustanovi "Naša
radost" sprovodi od 1998. godine. Trenutno se u 24 grupa
se uvodi srpski jezik kao nematernji jezik, a u 32 grupe mađarski
jezik kao nematernji jezik. Aktivnosti se izvode 2-3 puta
nedeljno, po 20-25 minuta. Na uvođenju jezika angažovano je
ukupno 54 vaspitača, koji su pomoću edukacija osposobljeni
za rad na ovom programu. Koordinator programa je pedagog Bedrosian
Eržebet. |