O
Mariji Montesori
Rođena je 1870. godine. Prva je žena doktor
medicine u Italiji. Radila je sa decom ometom u razvoju i
uvidela je da su problemi ove dece i medicinski i pedagoški
i da bi specijalan tretman u obrazovanju bio od velike pomoći.
I tada počinje da se interesuje za obrazovanje. Njene ideje
o vaspitanju i obrazovanju dece počinju da se ostvaruju u
Casa dei Bambini (Dečjoj kući) u Rimu 1907. Naglasak je na
specijano pripremljenim materijalima i pažljivo pripremljenom
okruženju.
O detetu, vaspitanju, razvoju
M. Montesori deli razvoj deteta na periode.
Od rođenja do šeste godine - predškolski uzrast zove upijajući
duh. Ona mozak deteta upoređuje sa sunđerom. Mozak apsorbuje
utiske iz okruženja i pri tom se pod tim utiscima oblikuje
i formira. U ovom periodu je važno omogućiti detetu da slobodno
istražuje, dodiruje, proba. A to je često neprihvatljivo za
mnoge vaspitače i roditelje uglavnom iz straha od povrede.
Deca na ovom periodu mogu lako da nauče da izbegnu opasnosti.
Obrazovanje počinje od rođenja, prve godine
su najznačajnije za fizički i mentalni razvoj deteta.
Principi koji karakterišu ovu fazu su:
- Sva deca žele da uče.
- Deca uče kroz igru.
- Svako dete prolazi kroz iste faze.
- Svako dete prolazi kroz iste periode osetljivosti:
- želja za redom i poretkom stvari u okruženju
- govor
- hodanje
- osetljivost za sitne predmete i detalje
- socijalni interes
- želja za istraživanje čulima
- svako dete teži nezavisnosti
|
Uloga vaspitača
- asistira detetu da bi se ono usavršavalo kroz svoj lični
napor i trud
- ne prekida aktivnost deteta
- okruženje održava u dobrom stanju, osvežava ga, menja
i čini privlačnim za dete
- priprema i nudi detetu igre i eksperimente
- beleži napredovanje,
- posmatra svako dete
MONTESORI PROGRAM U PU "NAŠA RADOST"
Edukacija
Osnovni kurs "Montesori metod"
koji su vodile predstavnice AMI iz Budimpešte, Mađarska, je
završilo devet vaspitača i tri stručna saradnika iz Ustanove
2002. godine. Edukacija je nastavljena u vidu brojnih poseta
vrtićima u Mađarskoj u kojima se realizuje Montesori projekat,
i učestvovanje na naučnim skupovima na temu Montesori pedagogije.
Realizacija Montesori programa u "Našoj
radosti"
U školskoj 2002./2003. godini u vrtiću "Šumica"
počinje realizovanje vaspitno-obrazovnog rada po Montesori
metodi. Program se realizuje u jednoj vaspitno-obrazovnoj
grupi dece mešovitoj po uzrastu i jeziku. Program vode dve
vaspitačice.
U školskoj 2003./2004. godini planira se
realizovanje Montesori projekta u vrtiću u ulici Rade Končara.
Na osnovu upisa dece i prostornih mogućnosti vrtića planira
se rad u tri vaspitno-obrazovne grupe i to u jednoj na srpskom,
u jednoj na mađarskom jeziku i u jednoj dvojezičnoj grupi.
Sve grupe su mešovite po uzrastu.
|