|
Osnovni
zadatak u vaspitanju je očuvanje, podržavanje i oplemenjivanje
spontanog izraza deteta u odnosu na okolinu i poštovanje njegove
individualne osobenosti u otkrivanju sveta i menjanju okoline.
Važno je podstaći formiranje pozitivne slike o sebi, podržati
razvoj samopouzdanja i omogućiti deci da osete da kroz davanje
drugima i primanje od drugih obogaćuju svoju ličnost. Ostvarenju
ovoga cilja doprinosi program psiholoških radionica za podsticanje
razvoja dece "Čuvari osmeha" koji se u PU "Naša
radost" sprovodi u više vrtića od 1995. godine.
Teorijsko polazište
Dečji doživljaj sveta i sebe u tom svetu je posredovan odraslim.
Optimalno je kad:
- Odrasli organizuje sredinu i razmenu na taj način da
je dete može razumeti i prihvatiti
- Odrasli pomaže detetu da se suoči sa pravim, dobro podešenim
podsticajima koji ga vode ka višem razvojnom nivou i štiti
ga od iskustava kojima nije doraslo
- Odrasli ohrabruje svaki spontani pokušaj deteta da istražuje
i stiče uvide o sebi i svetu i nastoji da detetu to bude
prijatno, pozitivno iskustvo
Dete je aktivan učesnik interakcije:
- Ono bira, prerađuje i zadržava samo ono što odgovara njegovim
razvojnim potrebama i mogućnostima
- put od spolja ka unutra, od razmene do stvaranja unutrašnjeg,
privatnog, psihičkog sveta vodi kroz igru
Ciljevi programa
Kroz razmenu u igrovnom kontekstu da:
- pomogne deci da uspostave emocionalnu stabilnost
- razviju optimalne strategije za prevazilaženje neprijatnih
psihičkih stanja
- unaprede veštine samoizražavanja i sporazumevanja
- ojačaju poverenje i pouzdanje u sebe i druge
- obogate pozitivna saznanja o sebi i drugima
Načela pristupa
- Nema gotovih rešenja, ispravnih odgovora koje dete treba
da upamti - odrasli se ne postavlja kao neko ko pita a ima
već unapred uobličen odgovor koji želi da dobije od deteta.
Naglasak je na procesu a ne na ishodu
- Saznanje se odvija kroz igru
- U tom procesu ravnopravno i aktivno učestvuju i odrasli
i deca. Specifičnost odnosa odrasli - dete ogleda se u asimetričnom
odnosu: odrasli raspolaže sa mnogo više znanja ali da bi
mogao da pruža prave i uvremenjene podsticaje svakom detetu,
odrasli treba da ume da sa posebnom pažnjom i osetljivošću
sluša i da bude otvoren da prima i uvažava ono što mu deca
saopštavaju
- Odrasli organizuje aktivnosti tako da deca osete potrebu
i želju da razmenjuju sadržaje i između sebe a ne samo sa
odraslima
- Odrasli usmerava ali ne pritiska
- Neguje pozitivan pristup, komentariše i naglašava ono
što je pozitivno i dobro u svakome i to konkretno
- Stvara atmosferu poverenja i prihvatanja, bez procenjivanja
i kritike
- Pokazuje osetljivost za tananost dečjih osećanja - deca
se osećaju sigurnijim u sredini koja vodi računa o njihovim
osećanjima
- Poštuje izlive negativnih osećanja, pomaže detetu da diferencira
šta oseća, pruža podršku i ohrabrenje detetu da svoju energiju
koristi konstruktivno, da ne povređuje ni sebe ni druge
- Uči dete da uživa u svojim postignućima, da oseti i izrazi
ponos i zadovoljstvo sobom
- Svestan je da svojim ponašanjem modelira ponašanje dece
- Neguje toleranciju, razumevanje i saradnju
- Podržava samosvojnost i ističe da je svako osoben i neponovljiv
a da razlike uzajamno obogaćuju
Okosnicu programa čini simboličko izražavanje
(crtež, pantomima, simboličke igre, dramske igre) jer daju
mogućnost deci za upoređivanje i osvešćivanje unutrašnjih
doživljaja. Vežbe opuštanja i motoričke igre, igre pokreta
i kretanja pomažu deci da se oslobode napetosti i doprinose
stvaranju dobrog raspoloženja u grupi.
Rezultati evaluacije
Uopšte uzev, rezultati evaluacije pokazuju:
- Pozitivne promene u ponašanju dece
- Pozitivne promene u interakciji između odraslih i dece
i između dece (manje agresije, više saradnje i uzajamne
tolerancije)
- Kod vaspitača koji su prošli edukaciju za ovaj program
evidentne su promene u profesionalnoj kompetenciji - transfer
znanja stečenog tokom edukacije na druge domene rada sa
decom van radionica
Organizacija rada
Rad se odvija putem interaktivnih radionica
u kojima su svi aktivni učesnici procesa rada.
|