Prva stranaPrva stranaPrva stranaPrva stranaPrva strana
Nazad
 

KAKO IZAĆI NA KRAJ SA TEŠKOĆAMA U PONAŠANJU DETETA OMETENOG U RAZVOJU

   
     
 

KRITERIJUMI POREMEĆENOG PONAŠANJA

  • ponašanje ne odgovara ni uzrastu ni razvojnom nivou deteta
  • opasno je za dete
  • neusklađeno je sa socijalno poželjnim ponašanjem
  • predstavlja dodatni problem detetu - ometa proces razvoja

NEUOBIČAJENI NAČINI kojim dete ispoljava svoje potrebe:

  • teškoće zaspivanja, poremećeni ritmovi spavanja
  • problemi u ishrani:odbijanje ili preterano unošenje hrane,povraćanje
  • napadi besa:vrištanje, bacakanje, rušenje, nasrtanje, šutiranje, razbijanje
  • samopovređivanje: ujedanje, udaranje glavom, grickanje noktiju, grebanje kože do krvi, čupkanje kose, "gnječenje očiju"
  • demostrativno mokrenje i pražnjenje
  • osamljivanje: bežanje iz određenog prostora ili situacije, potreba za izolacijom, uvlačenje u ćošak, ravnodušnost za okolna događanja
  • prisilno ponašanje, repetitivno, prerasta u rituale, potreba da se predmeti poređaju, ili nameste na određeni način, mesto, da se uvek ide istim putem
  • stereotipno ponašanje - zauzimanje određenih pozicija, klaćenje, škrgutanje zubima, sisanje jezika, 
  • izazivačko, provokativno ponašanje: namerno, uporno ponavljanje nepoželjnog ponašanja (paljenje - gašenje TV-a, čupanje cveća i sl.)

"OKIDAČI" PROBLEMSKOG PONAŠANJA

  • senzorna deprivacija - lišavanje deteta neophodnih senzornih podsticaja
  • preplavljivanje dražima neadekvatnog intenziteta i modalnosti
  • separacije, nagle i bez pripreme od osobe koje su izvor sigurnosti
  • promene okruženja bez predhodne pripreme i najave
  • Loše zdrastveno stanje nemoć lokalizacije izvora boli i lošeg osećanja
  • Neprimereno kažnjavanje: vika, pretnje, batine, izolacija,
  • doživljaj zapostavljenosti: neprimećenosti, nepoštovanja, pomerenosti iz "centra" pažnje
  • neprimereni zahtevi: preambiciozni ili premali - pasivizirajući
 
     
   
     
 

MOGUĆE INTERVENCIJE

POŽELJNO JE:

  • zapazite i pohvalite, nagradite svako dobro ponašanje - time učite dete samodisciplini
  • pažljivo slušajte dete,dajte mu priliku da izrazi svoja osećanja (PP uvek nosi poruku)
  • obrazložite svoje odluke: "požuri, inače ne stižemo na ručak".
  • ne reagujte, ignorišite nepozeljno ponašanje dok god ne ugrožava druge. Lišite ga "publike"
  • neka vaše poruke - zahtevi ili zabrane budu jasni, kratki i dosledni primerenim glasom, telesnim stavom, mimikom
  • budite realni u očekivanjima - primerite ih uzrastu i moćima deteta
  • preusmerite ga: umesto što jurcaš hajde da šutiramo loptu
  • ponudite mu novu aktivnost nov redosled, nova pravila
  • osvestite mu osećanja i potrebe: ljut si i besan jer ti ne ide, hajde da probamo zajedno!
  • promenite mu prostor - okruženje šireći ga ili ograničavajući
  • predupredite agresiju - zagrlite ga, pomazite pre no sto vas ogrebe
  • POMOZITE MU, OHRABRITE GA da savlada problem Ponovljeni neuspesi - generišu motivacioni deficit
  • recite da vam je žao, kada pogrešite. Učite ga da se i samo izvine
  • Dajte primer detetu svojim ponašanjem ne vičite, ne psujte, ne pretite Smirenim glasom, JA govorom, govorite mu o svojim osećanjima
  • izbegnite sve izazovne situacije: ne nudkajte ga hranom - ako je već debeo. Ne stavljajte mu na dohvat ono sto ne želite da dira

NIJE POŽELJNO:

  • Ne ismejavajte decu! Ne govorite im da su loša, glupa, lenja i trapava! Time trajno uništavate njihovo samopouzdanje
  • Ne oslanjajte se na podmićivanje! "Daću ti" Vodiću te...AKO..." Dete postaje sve zahtevnije bez prilike da se uči samodisciplini
  • Ne poredite dete sa drugom decom!
  • Dete ima pravo na svoju osobenost
  • Ne disciplinujte dete bez objašnjenja. Umesto NEMOJ, NE SMEŠ... SRAM TE BILO!... kažite mu KAKO treba uraditi i ZAŠTO je to dobro!
  • Ponekad popustite, promenite svoja gledišta, napravite kompromis Ako ti je toliko stalo, nosi tu pocepanu majicu!
  • uravnite se u visini deteta
  • gledajte ga pravo u oči i držite nežno za ramena
  • delujte ozbiljno i smireno
  • govorite jasnim glasom
  • saslušajte njegovo gledište
  • pružite mu mogućnost izbora
  • dajte mu vremena
  • pohvalite saradnju

AKO NASTAVI SA LOŠIM PONAŠANJEM

Uvedite dnevnik za određeni period. Beležite:

  • POVOD (što je prethodilo neprihvatljivom ponašanju)
  • PONAŠANJE ( tačan opis detinjeg ponašanja)
  • POSLEDICE( kako su reagovali pojedinci u okruženju)
  • PORUKA (kakav je smisao, poruka dečjeg ponašanja)

Zapamtite:
Ako želite nešto da promenite - morate nešto promeniti!

 
     
   
     
 

KADA NIŠTA NE USPEVA
i shvatite da će sve završiti batinama i šamarima:

  • skrenite ruku ka stolu ili sopstvenom kolenu
  • udarite dlanom o dlan (to će mu skrenuti pažnju)
  • ostavite dete samo par min. dok se ne smirite
  • prizovite u sećanju lično iskustvo bola koje nosi fizičko kažnjavanje

NE ZABORAVITE:
Šamari mogu ostaviti trajne posledice:
plašljivost, nesigurnost, inatluk, agresivnost.

 

JADRANKA NOVAK, PSIHOLOG