|
|
|
|
KRITERIJUMI
POREMEĆENOG PONAŠANJA
- ponašanje ne odgovara ni uzrastu ni
razvojnom nivou deteta
- opasno je za dete
- neusklađeno je sa socijalno poželjnim
ponašanjem
- predstavlja dodatni problem detetu
- ometa proces razvoja
NEUOBIČAJENI NAČINI kojim
dete ispoljava svoje potrebe:
- teškoće zaspivanja, poremećeni ritmovi
spavanja
- problemi u ishrani:odbijanje ili preterano
unošenje hrane,povraćanje
- napadi besa:vrištanje, bacakanje, rušenje,
nasrtanje, šutiranje, razbijanje
- samopovređivanje: ujedanje, udaranje
glavom, grickanje noktiju, grebanje kože
do krvi, čupkanje kose, "gnječenje
očiju"
- demostrativno mokrenje i pražnjenje
- osamljivanje: bežanje iz određenog prostora
ili situacije, potreba za izolacijom,
uvlačenje u ćošak, ravnodušnost za okolna
događanja
- prisilno ponašanje, repetitivno, prerasta
u rituale, potreba da se predmeti poređaju,
ili nameste na određeni način, mesto,
da se uvek ide istim putem
- stereotipno ponašanje - zauzimanje određenih
pozicija, klaćenje, škrgutanje zubima,
sisanje jezika,
- izazivačko, provokativno ponašanje:
namerno, uporno ponavljanje nepoželjnog
ponašanja (paljenje - gašenje TV-a, čupanje
cveća i sl.)
"OKIDAČI" PROBLEMSKOG
PONAŠANJA
- senzorna deprivacija - lišavanje deteta
neophodnih senzornih podsticaja
- preplavljivanje dražima neadekvatnog
intenziteta i modalnosti
- separacije, nagle i bez pripreme od
osobe koje su izvor sigurnosti
- promene okruženja bez predhodne pripreme
i najave
- Loše zdrastveno stanje nemoć lokalizacije
izvora boli i lošeg osećanja
- Neprimereno kažnjavanje: vika, pretnje,
batine, izolacija,
- doživljaj zapostavljenosti: neprimećenosti,
nepoštovanja, pomerenosti iz "centra"
pažnje
- neprimereni zahtevi: preambiciozni
ili premali - pasivizirajući
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MOGUĆE INTERVENCIJE
POŽELJNO JE:
- zapazite i pohvalite, nagradite svako
dobro ponašanje - time učite dete samodisciplini
- pažljivo slušajte dete,dajte mu priliku
da izrazi svoja osećanja (PP uvek nosi
poruku)
- obrazložite svoje odluke: "požuri,
inače ne stižemo na ručak".
- ne reagujte, ignorišite nepozeljno ponašanje
dok god ne ugrožava druge. Lišite ga "publike"
- neka vaše poruke - zahtevi ili zabrane
budu jasni, kratki i dosledni primerenim
glasom, telesnim stavom, mimikom
- budite realni u očekivanjima - primerite
ih uzrastu i moćima deteta
- preusmerite ga: umesto što jurcaš hajde
da šutiramo loptu
- ponudite mu novu aktivnost nov redosled,
nova pravila
- osvestite mu osećanja i potrebe: ljut
si i besan jer ti ne ide, hajde da probamo
zajedno!
- promenite mu prostor - okruženje šireći
ga ili ograničavajući
- predupredite agresiju - zagrlite ga,
pomazite pre no sto vas ogrebe
- POMOZITE MU, OHRABRITE GA da savlada
problem Ponovljeni neuspesi - generišu
motivacioni deficit
- recite da vam je žao, kada pogrešite.
Učite ga da se i samo izvine
- Dajte primer detetu svojim ponašanjem
ne vičite, ne psujte, ne pretiteSmirenim
glasom, JA govorom, govorite mu o svojim
osećanjima
- izbegnite sve izazovne situacije: ne
nudkajte ga hranom - ako je već debeo.
Ne stavljajte mu na dohvat ono sto ne
želite da dira
NIJE POŽELJNO:
- Ne ismejavajte decu! Ne govorite im
da su loša, glupa, lenja i trapava! Time
trajno uništavate njihovo samopouzdanje
- Ne oslanjajte se na podmićivanje!"Daću
ti" Vodiću te...AKO..."Dete
postaje sve zahtevnije bez prilike da
se uči samodisciplini
- Ne poredite dete sa drugom decom!
- Dete ima pravo na svoju osobenost
- Ne disciplinujte dete bez objašnjenja.
Umesto NEMOJ, NE SMEŠ... SRAM TE BILO!...
kažite mu KAKO treba uraditi i ZAŠTO je
to dobro!
- Ponekad popustite, promenite svoja gledišta,
napravite kompromisAko ti je toliko stalo,
nosi tu pocepanu majicu!
- uravnite se u visini deteta
- gledajte ga pravo u oči i držite nežno
za ramena
- delujte ozbiljno i smireno
- govorite jasnim glasom
- saslušajte njegovo gledište
- pružite mu mogućnost izbora
- dajte mu vremena
- pohvalite saradnju
AKO NASTAVI SA LOŠIM PONAŠANJEM
Uvedite dnevnik za određeni
period. Beležite:
- POVOD (što je prethodilo neprihvatljivom
ponašanju)
- PONAŠANJE ( tačan opis detinjeg ponašanja)
- POSLEDICE( kako su reagovali pojedinci
u okruženju)
- PORUKA (kakav je smisao, poruka dečjeg
ponašanja)
Zapamtite:
Ako želite nešto da promenite - morate nešto
promeniti!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KADA NIŠTA
NE USPEVA
i shvatite da će sve završiti batinama i
šamarima:
- skrenite ruku ka stolu ili sopstvenom
kolenu
- udarite dlanom o dlan (to će mu skrenuti
pažnju)
- ostavite dete samo par min. dok se
ne smirite
- prizovite u sećanju lično iskustvo
bola koje nosi fizičko kažnjavanje
NE ZABORAVITE:
Šamari mogu ostaviti trajne posledice:
plašljivost, nesigurnost, inatluk, agresivnost.
JADRANKA NOVAK, PSIHOLOG
|
|
|
|
|
|
|
|